Open Society Institute Mental Health Initiative
 Club Rotary Timişoara Cetate
 Club Rotaract Timişoara Cetate
 SC Gauss SRL

Parteneri:
Fundaţia de abilitare
"Speranţa"

Copil-Speranţa.ro
The National Attention Deficit
Disorder Information and
Support Service

Asociaţia Nagual

Parteneri media:
TM Press
www.tmpress.ro - Informație curată
Radio România Timişoara
Radio Romnnia Timisoara
TVR Timişoara
TVR Timisoara

   Particularităţi de dezvoltare


Particularităţi de dezvoltare  »  Risc, vulnerabilitate, prevenţie a sănătăţii mentale în perioada preşcolară

Circumstanţele situaţiilor de risc în perioada preşcolară sunt condiţionate de situaţia familială a copilului, de calitatea părinţilor sau a persoanelor de îngrijire, de stilul de parentalitate al acestora şi modelele educaţionale folosite. În cazul familiilor dizarmonice, cu conflicte şi probleme, în iminenţa de divorţ al părinţilor, copilul se poate găsi în situaţia de risc de a fi „obiectul” sau moneda cu care se fac tranzacţiile în familie.

El se găseşte în situaţia pe care nu o poate înţelege ostilitatea mamei faţă de tată sau invers, persoane care reprezintă pentru el aşa cum am arătat repere fundamentale în dezvoltarea sa ca persoană. Atragerea sau respingerea de către unul sau altul din părinţi fără motive de înţeles pentru el condiţionează o nesiguranţă tocmai în momentele când are nevoie mai multă de ea.

Stilul educaţional al părinţilor poate să fie excesiv de rigid sau permisiv situaţie în care copilul poate să fie influenţat negativ în controlul comportamentelor sau să interacţioneze defectuos, uneori generându-se simptome psihopatologice. Creşterea copiilor de către bunici, în continuarea perioadei micii copilării (obiceiul este ca el să fie încredinţat bunicilor între 1 şi 6 ani) permanentizează figura de ataşament a acestora pentru tot restul vieţii, ei rămânând persoana de referinţă (şi de autoritate) de care copilul este ataşat.

Reîntoarcerea la părinţi după vârsta de 3 ani, face ca acesta să înveţe interacţiunea cu părinţii, fără a fi dublată de calitatea ataşamentului. Este mult mai puţin lipsită de risc creşterea copiilor de către părinţi până la 3 ani (perioada de structurare şi maturare a ataşamentului) şi apoi în perioada preşcolară solicitarea ajutorului bunicilor sau altor persoane.

Utilizarea pedepsei şi recompensei în mod abuziv şi iraţional, modelul de critică continuă şi interdicţii (nu pune mâna, nu-i voie, etc.) poate avea consecinţe cu dezvoltarea unor simptome psihopatologice. Abuzul emoţional, fizic şi sexual sunt factori de risc pentru dezvoltarea copilului. Maltratarea fizică, neglijarea cu producerea de accidente casnice sau de joacă. Pedepsele fizice şi agresivitatea părinţilor pot determina răspunsuri şi reacţii agresive din partea copiilor.

Încurajarea comportamentelor agresive ale copilului preşcolar vor structura astfel de tipuri de răspunsuri ce vor persista pe parcursul dezvoltării. O problemă actuală o reprezintă vizionarea programelor TV de către copii preşcolari şi jocurile la computer.

Este benefică vizionarea programelor la televizor de către copilul preşcolar şi ce perioadă? Răspunsul este da, însă condiţia necesară este ca această vizionare să se facă împreună cu părintele care să interacţioneze cu copilul, să explice şi să selecteze programele vizionate.

Abandonarea copilului în faţa televizorului reprezintă un factor de risc, aceeaşi situaţie aplicându-se şi în cazul computerului. Vizionarea programelor Tv sau jocurile la computer pot deveni momente de interactiune între părinţi şi copii, situaţie în care efectul pozitiv al acestora este benefic pentru ambele părţi.

Timpul este necesar a fi limitat în funcţie de programul copilului, dar nu mai mult de 1 oră pe zi. Trebuie reţinut, în conformitate cu procesele foarte active ale imaginaţiei, că în perioada preşcolară imaginile văzute la televizor sau computer pot să aibă un impact deosebit asupra imaginaţiei copilului şi să genereze stări de frică nocturnă sau chiar de anxietate şi panică.


 Continental Corporation
 Hotel Strelitia Timisoara
 Arcatim Farmaceutice SA
 



 

      

   Creare cont nou
   Recuperare parola


 

 

      


 
Un nou început. Inaugurarea noului sediu al F.A. Speranţa,
3 decembrie 2013

Campania "ADHD EXISTĂ"

FLASHMOB ADHD EXISTĂ






Curs de formare: Evaluare şi intervenţie în cadrul tulburării hiperkinetice cu deficit de atenţie



  Acasă| Dezvoltare| ADHD| Articole şi Studii| Evenimente| Librărie| Centrul de resurse| Întrebări frecvente| Galerie foto| Forum| Contact
Copyright (c) 2011-2014 www.adhd-speranta.ro. All rights reserved. Website by Bin Soft&Hard