Open Society Institute Mental Health Initiative
 Club Rotary Timişoara Cetate
 Club Rotaract Timişoara Cetate
 SC Gauss SRL

Parteneri:
Fundaţia de abilitare
"Speranţa"

Copil-Speranţa.ro
The National Attention Deficit
Disorder Information and
Support Service

Asociaţia Nagual

Parteneri media:
TM Press
www.tmpress.ro - Informație curată
Radio România Timişoara
Radio Romnnia Timisoara
TVR Timişoara
TVR Timisoara

   Particularităţi de dezvoltare


Particularităţi de dezvoltare  »  Partenerii de interacţiune

De bază rămân în continuare părinţii şi membrii familiei cu care copilul are cele mai frecvente interacţiuni. Aşa cum a observat şi Freud, există diferenţieri care apar în raport cu fiecare membru al familiei. Astfel mama rămâne în continuare sursa de plăcere şi iubire, dar copilul simte că este în competiţie cu tatăl (băieţii dezvoltând complexul Oedip) iar fetele care se apropie mai mult de tată (dezvoltă complexul Electra) consecinţa fiind un sentiment de vinovăţie faţă de părintele cu care e în concurenţă.

Ca să facă faţă acestui sentiment, spune Freud, copilul foloseşte un mecanism de defensă, care este identificarea. Ca urmare a acesteia copilul imită comportamentele părintelui cu care este în concurenţă, adoptând şi codul moral al acestuia. Aceste mecanisme acţionează de-a lungul vieţii în diferite momente şi diferite forme, susţine Freud. Aceste observaţii susţin importanţa proceselor care se produc în perioada preşcolară în ceea ce privesc interacţiunile copilului cu părinţii şi rolul lor în dezvoltarea şi evoluţia sa ulterioară.

În paralel ştim de asemenea că modul în care evoluează relaţiile interpersonale este influenţat şi de tipul de ataşament al copilului. Astfel un preşcolar cu ataşament sigur va avea un comportament „competent social” spre deosebire de cei cu ataşament nesigur care au comportamente evitante, ostile sau agresive, nesigure sau imprevizibile.

Dacă este vorba despre copilul primul născut este posibil ca în această perioadă să apară în familie un frate sau o soră, sau dacă este vorba de mai mulţi fraţi de vârste diferite relaţiile cu aceştia interferează relaţiile cu părinţii. Apariţia unui nou frate poate determina dezvoltarea unui comportament de gelozie fraternă, copilul resimţind frustrant preocuparea părinţilor şi afecţiunea pentru un alt copil.

În afara interacţiunilor intrafamiliale, copilul exersează relaţii cu copii de aceeaşi vârstă (la joacă sau la grădiniţă) sau diverse persoane, adulte sau de vârste diferite de cea a lui. Putem spune că este perioada în care el exersează socializarea, relaţiile şi interacţiunile cu alte persoane. Interacţiunile cu copii de aceaşi vârstă (la grădiniţă) sunt importante căci stabilizează stima de sine şi pun în acţiune mecanisme variate de control al comportamentelor, emoţiilor sau agresivităţii.

De asemenea copilul trebuie să se acomodeze grupului să ştie să se facă acceptat de acesta, să înveţe să coopereze şi să ţină seama de celălalt. Pe perioada preşcolară copilul interacţionează şi cu persoane adulte (educatoarea, rude, prieteni de familie) imaginea acestora fiind comparată cu cea a părinţilor.

În jurul vârstei de 6 ani copilul are deja o imagine formată despre părinţii săi, chiar dacă din punct de vedere al obiectivităţii această imagine nu este reală. În situaţia în care el a fost crescut de bunici sau alte persoane de îngrijire şi revine la părinţi (de obicei acest lucru se petrece odată cu începerea şcolii), reamintim faptul că figura constantă de ataşament internalizată este aceea a bunicilor sau a altor persoane şi nu cea a părinţilor. Revenirea în familie se însoţeşte de disfuncţii interacţionale şi de relaţie cu părinţii.


 Continental Corporation
 Hotel Strelitia Timisoara
 Arcatim Farmaceutice SA
 



 

      

   Creare cont nou
   Recuperare parola


 

 

      


 
Un nou început. Inaugurarea noului sediu al F.A. Speranţa,
3 decembrie 2013

Campania "ADHD EXISTĂ"

FLASHMOB ADHD EXISTĂ






Curs de formare: Evaluare şi intervenţie în cadrul tulburării hiperkinetice cu deficit de atenţie



  Acasă| Dezvoltare| ADHD| Articole şi Studii| Evenimente| Librărie| Centrul de resurse| Întrebări frecvente| Galerie foto| Forum| Contact
Copyright (c) 2011-2014 www.adhd-speranta.ro. All rights reserved. Website by Bin Soft&Hard