Open Society Institute Mental Health Initiative
 Club Rotary Timişoara Cetate
 Club Rotaract Timişoara Cetate
 SC Gauss SRL

Parteneri:
Fundaţia de abilitare
"Speranţa"

Copil-Speranţa.ro
The National Attention Deficit
Disorder Information and
Support Service

Asociaţia Nagual

Parteneri media:
TM Press
www.tmpress.ro - Informație curată
Radio România Timişoara
Radio Romnnia Timisoara
TVR Timişoara
TVR Timisoara

   Particularităţi de dezvoltare


Particularităţi de dezvoltare  »  Dezvoltarea de competenţe afective şi sociale

Preşcolarul continuă la nivel afectiv maturarea emoţională şi de diversificare a stărilor şi trăirilor afective prin „consolidarea sentimentelor” şi prin contextualitatea cognitivă. Este perioada în care definitivarea calităţii ataşamentului (sigur, nesigur – evitant, rezistent, dezorganizat) în concordanţă cu maturarea afectivă duce la o nevoie de afectivitate de sentimente stabile (dependenţă emoţională) în care copilul simte nevoia de a fi iubit (nu neapărat într-un moment anume). În paralel maturarea afectelor creează şi sentimente puternice faţă de părinţi, sesizate de Freud care le-a descris sub forma complexelor Oedip (pentru băieţi) şi Electra (pentru fetiţe).

Registrul trăirilor este tot mai complex, fiind perioada în care alături de părinţi apar în viaţa copilului o serie de alte persoane (adulţi şi copii) faţă de care trăirile afective se diferenţiază. În această perioadă copilul dezvoltă o serie de stări afective faţă de părinţi (nevoia de a le cucerii iubirea) de persoanele apropiate adulte (nesiguranţă, gelozie, frică, aversiune, simpatie, etc.) sau de alţi copii (gelozie, acceptare, prietenie, plăcere, disconfort, etc.).

Această paletă de trăiri este manevrată în funcţie de persoană, situaţie şi circumstanţe în aşa fel încât să-l plaseze într-o poziţie dorită faţă de persoana respectivă. Copilul tranzacţionează poziţia şi relaţia cu persoanele din jur, manevrând în primul rând registrul afectelor. Aceasta este şi perioada în care se dezvoltă sentimentul EU-lui şi al încrederii în sine pe care l-au evidenţiat numeroşi teoreticieni ai dezvoltării.

Erikson a numit această fază de dezvoltare ca „iniţiativă contra vină”, subliniind trăirile contradictorii ale copilului care doreşte să se desprindă de părinţii săi dar în acelaşi timp resimţind această despărţire ca pe o vină. Bandura, promotor al teoriei învăţării sociale, releva importanţa încrederii în forţele proprii ale EU-lui, acel sentiment al autoeficienţei pe care preşcolarul o are.

Această încredere în sine a copilului este benefică pentru funcţionalitatea sa socială, ştiut fiind faptul că la această vârstă aria socială se lărgeşte cu noi persoane. Frecventarea grădiniţei, dorinţa de a fi împreună cu alţi copii, spiritul de competitivitate, relaţionarea cu persoane necunoscute condiţionează dezvoltarea autocontrolului şi a comportamentelor.

Odată cu autoidentificarea, preşcolarul dezvoltă şi identificarea de gen, asociată rolului de sex. Copilul diferenţiază cele două genuri (feminin şi masculin) învăţând să-şi identifice sexul paralel cu exersarea rolului în concordanţă cu normele socio-culturii în care se dezvoltă.

Normele culturale şi sociale impun anumite comportamente specifice genului (de exemplu jocul fetiţelor cu păpuşile, anumite haine, coafură, etc.) care apoi determină pe parcursul dezvoltării şi în viaţa adultă unele obiceiuri tradiţionale legate de identitatea de sex. Aceste comportamente intră în contextualitate cu zestrea genetică şi calităţi naturale specifice fiecărui gen.


 Continental Corporation
 Hotel Strelitia Timisoara
 Arcatim Farmaceutice SA
 



 

      

   Creare cont nou
   Recuperare parola


 

 

      


 
Un nou început. Inaugurarea noului sediu al F.A. Speranţa,
3 decembrie 2013

Campania "ADHD EXISTĂ"

FLASHMOB ADHD EXISTĂ






Curs de formare: Evaluare şi intervenţie în cadrul tulburării hiperkinetice cu deficit de atenţie



  Acasă| Dezvoltare| ADHD| Articole şi Studii| Evenimente| Librărie| Centrul de resurse| Întrebări frecvente| Galerie foto| Forum| Contact
Copyright (c) 2011-2014 www.adhd-speranta.ro. All rights reserved. Website by Bin Soft&Hard